Bila MARAH buat apa

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, pernah terbaca satu fakta yang mengatakan salah satu sebab manusia cepat marah adalah akibat kekurangan air dalam badan yang menganggu hormon badan. Jadi aku selalu amalkan minum sebanyak mungkin bila perasaan marah mula meresap diri. Siapa yang tak pernah marah tapi marah ini tak boleh dilayankan sangat kerana boleh merosakan hubungan. Bila marah buat apa :

  • Syaz Wani Solat bgy org islam
  • Mohd Azrie duduk
  • Ismail Alwi istighafar byk2, berwudhuk & solat
  • Bee Yong tgok langit
  • Humairarobbena AhmadSany ‎klu sy. Pejam mata ingat mummy n daddy@org2 trsayang,,istifar,,tarik nafas panjang2 n lepas dgn slow2..insyaAllah
  • Izzat Aziz senyap, kalau rasa nak marah terus senyap, jangan buka mulut, jangan kata apa, lama-lama bila lega cuba kembali fikir kenapa marah, apa cara boleh selesaikan dengan baik.
  • Muslimah Sejati bykkn berzkr,ambk wudhu’ n slt.
  • Rozawita Salleh Diam je lama2 sampai marah reda.
  • CMRatu Fotografi Selain wuduk, istifar DLL, TIDUR juga dapat kurangkan rasa marah, saya biasa bila bangun dari tidur dah kurang rasa marah sebelum tidur, kalau Marah sampai tak boleh lena, makan ubat selsema (last choice, kalau boleh jgn buat terus).
  • Zie Fauzi istighafar byk2,urut dada sambil berkata pada diri sendiri…sabar zie..sabar.
  • Dadan Darmawan sebagaimana sabda Nabi SAW : “Marah itu datangnya dari setan, setan tercipta dari api, api bisa padam dengan air, maka jika engkau marah segeralah berwudhu..”
  • Indra Riau Tarek napas dan relexkan fikiran.
  • Aya Norbayah Aya pernah bagitau kawan yang tengah marah.. Cuba Tarik Nafas dan Buang Angin… Terus dia ketawa.
  • Kamil Salleh Astarfirullah al-azim….byk2…tarik nafas pjg2…duduk/relek jgn gi, mai sana sini.

Apa yang anda buat bila marah?

315 Comments

        1. Hal tersebut bisa diilustrasikan dengan : Bukti orang yang emosi lemah dibuktikan oleh Muhammad Ali dengan julukan si mulut besar, setiap akan melakukan pertandingan dia selalu melakukan psi-war ke lawan mainnya, tujuannya supaya lawannya terpancing emosinya saat bertanding
          Curahan rasa Blog Keperawatan @ ..Lowongan CPNS 2012-2013My Profile

    1. Di dalam surat Al-Baqarah ayat 216 diterangkan : “Boleh jadi kalian membenci sesuatu padahal ia sangat baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kalian tidak mengetahui.”
      Curahan rasa Blog Keperawatan @ ..Lowongan CPNS 2012-2013My Profile

  1. Mengenai hal marah ini Allah Ta’ala telah sebutkan :”(yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (QS. Ali Imran – 134)
    Curahan rasa Blog Keperawatan @ ..Lowongan CPNS 2012-2013My Profile

    1. Rasulullah telah telah bersabda dalam salah satu hadistnya juga :”Dari Abu Hurairah Ra., seorang lelaki berkata pada Rasulullah Saw, berilah saya nasehat. Rasulullah Saw bersabda “Janganlah engkau marah” Rasulullah mengulang-ulang pada ucapannya. (HR. Bukhari)
      Curahan rasa Blog Keperawatan @ ..Lowongan CPNS 2012-2013My Profile

        1. Tapi, kesimpulan tersebut bukanlah kesimpulan yang benar, sebab bagaimanapun, marah adalah fitrah yang Allah berikan pada manusia sebagai makhluk yang dibebani amanah untuk menjadi pemimpin di muka bumi ini.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Cinta di Saku CelanaMy Profile

          1. Dengan marah pula, Allah menjadikan kita berbeda dengan malaikat, binatang, dan makhluk Allah lainnya, bahkan dengan setan. Itu karena manusia memiliki naluri dan rasio untuk mengelola kemarahannya.
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..Cinta di Saku CelanaMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!