Tsunami Pantai Barat Anyer, Selat Sunda Indonesia

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sekurang-kurangnya 43 orang terbunuh dan 584 cedera selepas tsunami melanda pantai di Selat Sunda di Indonesia. Pihak berkuasa Indonesia mengesahkan bahawa kejadian yang berlaku ialah Tsunami, bukannya air pasang besar seperti yang disangka.

Ia mengatakan punca kemungkinan tsunami adalah tanah runtuh bawah laut selepas gunung berapi Krakatoa meletus.

Selat itu adalah antara pulau Jawa dan Sumatra, menghubungkan Laut Jawa dengan Samudra Hindia.

Agensi pengelolaan bencana Indonesia memberi amaran bahawa angka kematian setelah tsunami, yang melanda sekitar 21:30 waktu setempat (14: 30GMT) pada hari Sabtu, kemungkinan akan meningkat lagi.

Kematian telah dilaporkan di wilayah Pandeglang, Lampung Selatan dan Serang. Antara kawasan yang melanda adalah resort pantai Tanjung Lesung yang popular di Jawa Barat.

Rakaman video yang berlegar di media sosial menunjukkan gelombang besar yang merosot ke tempat di resort, di mana sebuah band yang terkenal, Seventeen, sedang melakukan persembahan.

Laporan media Indonesia bahawa sekurang-kurangnya dua anggota band hilang. Usaha pencarian masih diteruskan bagi mencari mangsa di runtuhan bangunan runtuh.

130 Comments

  1. innallilhi wainallillhi rojiun. di tempat itu ada band indonesia yang ikut serta meninggal dunia , nama band nya adalah SEVENTEN

  2. Menyirap betuo baca yg kaitkan maksiat dengan tsunami ni.. spatutnya dia doakan supaya mangsa selamat dan dipermudahkan urusan. Tapi guna IG uutk menuding jari

  3. Ada juga berita x best ttg tsunama ni. Contohnya ada org mengatakan ia disebabkan maksiat tanpa menyedari yg terlibat ini kehilangan ahli keluarga

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!