Doa memohon pemimpin yang baik

Tugas dan amanat menjadi pemimpin itu bukan suatu yang mudah. Walaupun kadang-kadang amanat itu terlihat kecil dan sedikit, namun ia perlu digalas dengan sehabis baik.

Dan sebagai orang yang berada di bawah tampuk pimpinan seseorang, perlulah menghormati dan mengikuti aturannya.

Jika apa yang diimplementasikan ialah perkara yang baik, maka perlulah diikuti. Namun, jika ia adalah perkara yang melanggar aturan Islam dan alam sendiri, tegurlah mereka dengan cara yang berhemah.

Kini, kita melihat tampuk pimpinan berubah-ubah. Namun, jika ia adalah untuk keharmonian dan kesejahteraan negara yang tercinta sendiri, apa salahnya.

Namun, bagaimana jika kita berada di bawah tampuk pimpinan yang salah dan boleh menjejaskan negara serta rakyat?

Disebabkan itu, salah satu perkara yang boleh kita lakukan adalah dengan berdoa agar Allah memberikan kepada kita semua pemimpin yang sentiasa adil dan baik.

Dan apa doa yang sesuai dibacakan? Entri kali ini akan berkongsi kepada anda beberapa doa yang boleh dibaca;

اللَّهُمَّ وَلِّ أُمُوْرَنَا خِيَارَنَا ، وَلَا تُوَلِّ أُمُوْرَنَا شِرَارَنَا

Maksud: “Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami.”

اللَّهُمَّ اجْعَل وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين

Maksud: “Ya Allah! Jadikanlah kuasa wilayah kami pada orang yang takut kepadaMu dan bertakwa kepadaMu, wahai tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.”

اللَّهُمَّ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا مَنْ لَا يَخَافُكَ فِيْنَا وَلَا يَرْحَمُنَا

Maksud: “Ya Allah! Janganlah Engkau jadikan pemimpin kami – disebabkan dosa-dosa kami – orang yang tidak takut kepadaMu dan tidak mempunyai belas kasihan kepada kami.”

اللَّهُمَّ أَبْعِدْ عَنْهُمْ بِطَانَةَ السُّوْءِ وَالْمُفْسِدِيْنَ ، وَقَرِّبْ إِلَيْهِمْ أَهْلَ الْخَيْرِ وَالنَّاصِحِيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ

Maksud: “Ya Allah! Jauhkanlah daripada mereka (para pemimpin kami) teman rapat yang jahat dan merosakkan. Dekatlah kepada mereka orang-orang yang baik dan pemberi nasihat yang baik, wahai tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.”

Doa kan senjata orang mukmin. Jadi, berdoalah dengan perkara-perkara yang baik agar Allah sentiasa memberi kesejahteraan kepada kita semua, baik rakyat, pemimpin dan juga negara yang tercinta ini.

Sumber: Tzkrh

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!