Kisah hidup susah selepas kaya untuk dijadikan pengajaran

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar sahabat pembaca setia dan juga yang pertama kali terjumpa blog ini. Terima kasih kepada yang membaca dan komen di entri   “Tips pembangunan diri dalam Facebook cara Dr Azizul Azli“. Kali ini Abang nak berkongi kisah sedih Pak Mustar juara kilauan emas beberapa tahun dulu.

Mohon seminit LIKE page kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini

Baru-baru ini Abang terbaca kisah Pak Mustar kehabisan wang hadiah RM250 ribu yang beliau menang ketika menjadi Juara Kilauan Emas, pasti beliau tak dapat semua hadiah tersebut kerana sebahagian perlu bayar cukai hiburan. Kepada yang tak tahu apa itu rancangan Kilauan Emas ianya merupakan program realiti anjuran Astro khas untuk penyanyi-penyanyi otai. Sambutannya taklah sehebat Gegar Vaganza tetapi ramai penyanyi-penyanyi otai yang mencuba nasib.

Pak Mustar, Juara Kilauan Emas 5 dan juara Kilauan Emas Otai mengakui dia kehabisan duit kemenangan tersebut. “Ya! Duit itu habis sekelip mata sahaja,” ungkap Wak Mustar kalau ditanya tentang berita wang kemenangannya yang lebur sekelip mata. Malah, juga tidak lagi mempunyai simpanan untuk diri sendiri mahupun keluarga dan kini ibarat ‘tinggal sehelai sepinggang’.

Dulu Abang ada baca banyak kisah peneroka felda jadi lebih miskin dan merempat setelah kehabisan duit pampasan berjuta ringgit. Bukan setakat habis duit paling malang kehilangan keluarga yang susah bersama dulu. Antara peneroka felda yang mendapat pampasan berjuta ringgit adalah felda Sg Buaya, felda pasak dan felda sendayan. Peneroka yang pandai mengurus duit memang senang lenang tapi tak ramai.

Abang sendiri melihat depan mata sahabat-sahabat yang kaya-raya, berjaya dalam bisnis, kumpul duit berjuta ringgit akhirnya jadi miskin, hidup merangkak lebih sengsara dari zaman sebelum mereka kaya dulu.

MUNGKIN antara sebab apabila kita sudah senang kita lebih suka menerima nasihat daripada insan yang kita tidak pernah kenal masa kita susah dahulu. Nasihat orang baru yang nampak lebih bijak daripada nasihat kawan-kawan lama masa susah sama-sama dulu.

Sharita Saad : Duit yang senang dapat, biasa akan senang mengalir keluar, Esp kalau satu dunia tahu yang si polan, si polan dapat hadiah dan pampasan ratusan ribu atau juta…. Muncul la “kawan” sekelip mata juga yang bagaikan jerung kelaparan, cuba ajak “labur” dan tumpang leburkan duit tu. Zaman sekarang ni, kalau tahu ada duit, macam semut la datang, menghurung gula. Don’t easily trust new people. Kesian bila kehilangan keluarga yang sama-sama bersusah payah, akibat kekayaan sekelip mata ni. Oleh itu lebih baik berdiam diri, dari cuba menunjuk-nunjuk aset danwang ringgit yang ada di tv, macam sesetengah orang yang kita sedia maklum.

Mungkin sahabat-sahabat ada kisah yang sama untuk di kongsikan.

Abang Denaihati
Founder Denaihati Network

Nota : Baca juga artikel menarik dibawah dan share pada kawan-kawan niat sebagai amal jika ia memberikan menafaat.

89 Comments

  1. Komen dr Tuan Ikhwan, selain menyimpan wang, kita harus laburkan ke tempat yang boleh memberi pulangan terbaik untuk jangka masa yang panjang.. perkara ini masih ramai org kita tak berani

      1. kalau bijak urus dan labur, insyaAllah kekayaan tu boleh menten dan makin bertuah..tapi tak ramai yang bijak hahaha

      2. Bertuah kan yang kaya secara mewarisi peninggalan ayah ibu datuk..lagi beruntung jika dia pandai gandakn kekayaan itu

    1. Ada yang kaya drp harta diwarisi, tetapi masih pandai menguruskan hartanya dengan baik. Yang ni jarang kita jumpa

    2. Orang yg kumpul kekayaan dgn hasil penat lelah sndr memang takkan sam lifestyle dgn mereka yang kaya dr harta keturunan

  2. sekarang ramai berkongsi cara uruskan wang dekat facebook. banyak yang percuma dan berbayar. tinggal lagi nak usaha untuk belajar. jadikan ini sebagai pengajaran tak kira muda ke tua ke .. mungkin sekolah patut wajibkan pelajar belajar urus duit. bolehlah elak kes macam ni
    Curahan rasa izwan @ ..Jana Duit Dengan Pati Lanchar KolesterolMy Profile

    1. betul tu. perkongsian banyak. Yang buat kelas pun ramai. Sifu sifu pun ramia. Tinggal kita je nak bertindak ke tak

      1. Betul tu. Sekurang kurangnya separuh daripada pendapatan tu digunakan untuk melabut di instrumen yang betul Jangan labur ke dlm skim yang ntah pa pe plak

    1. Masih sebelum dapat duit, maybe dia dah beringat. Bila dapat duit banyak ni, tetiba macam macam perancangan nak guna duit muncul..

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!