Waktu berbuka puasa waktu yang ditunggu

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, syukur Allah swt panjangkan usia aku untuk bertemu lagi dengan penghulu segala bulan, bulan penuh rahmat, barokah dan pengampunan iaitu bulan Ramadhan. Semua itu pilihan Allah kerana berapa ramai yang telah dipanggil Allah walaupun tinggal beberapa hari lagi Ramadhan kerana hidup ini bukan kita yang menentukan.

Bulan Ramadhan ini waktu berbuka puasa adalah waktu yang ditunggu tak kira tua atau muda. Kepada owner blog wordpress bolehlah pasang waktu berbuka di blog seperti di Plugin Waktu imsak dan berbuka puasa. Kepada yang lain boleh lawati website Jabatan Kemajuan Islam Malaysia @ JAKIM.

Sebagaimana yang disebutkan dalam hadits dari Abu Hurairah ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang berbuka puasa mempunyai dua kebahagiaan yang boleh ia rasakan; kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika ia bertemu dengan Rabb-nya karena puasa yang dilakukannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Bazar Ramadhan

Kesalahan-kesalahan Sewaktu Berbuka Puasa :

1.Tidak menyegerakan berbuka puasa, padahal waktunya telah tiba.

2. Menanti waktu berbuka puasa dengan kegiatan yang sia-sia dan melanggar syariat.

Ingatlah bahwa puasa tidak akan sempurna, bahkan akan menjadi sia-sia jika kita tidak menjaga diri dari kemaksiatan dan hal yang sia-sia. Misalnya: menundukkan pandangan serta menahannya dari pandangan-pandangan liar, menjaga lisan, menjaga pendengaran dari mendengarkan setiap yang haram atau yang tercela, menjaga anggota tubuh lainnya dari perbuatan dosa.

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan perbuatan yang terlarang, maka Allah tidak memerlukan (atas perbuatannya meskipun) meninggalkan makan dan minumnya.” (HR. Bukhari). “Puasa bukanlah dari makan, minum semata, tetapi puasa itu menahan diri dari perbuatan sia-sia dan keji.” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Al-Hakim)

3. Makan dan Minum dengan Berlebihan

Rasulullah SAW mengajarkan kepada kita untuk berbuka puasa dengan makanan yang sederhana. Seadanya saja. Tidak berlebihan-lebihan, atau bahkan sampai memaksakan diri. Memang, adakala tidak mengapa menghadirkan hidangan istimewa di kala berbuka. Apalagi bila hal itu dilakukan untuk membahagiakan keluarga atau agar anak-anak lebih bersemangat untuk berpuasa. Akan tetapi, hendaknya hal itu tidak dijadikan kebiasaan. Ingatlah! Bahwa salah satu hikmah berpuasa adalah agar kita turut merasakan kesusahan yang dialami fakir miskin. Maka, kita juga perlu mendidik anak-anak kita untuk memupuk jiwa sosial mereka. Tidak hanya saat kita berpuasa, tetapi juga saat berbuka puasa. Allah Ta’ala berfirman, yang artinya, “Makan dan minumlah, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak Menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (Qs. Al-A’raf: 31). Saat berbuka juga bukan berarti waktunya ‘balas dendam’. Semua dimakan sampai kekenyangan. Ingatlah, perut yang kenyang akan membuat malas ibadah.

4. Melalaikan adab makan.

Bersegera untuk berbuka puasa bukan bererti boleh lalai berdoa sebelum makan. Bukan berarti boleh makan dan minum dengan tergesa-gesa. Saat kita berbuka puasa, berusahalah untuk tetap menjaga adab dan sunnah dalam makan dan minum. Seperti berdoa, duduk ketika makan-minum, tidak meniup makanan, dll.

5. Melalaikan solat maghrib.

6. Mengisi acara berbuka dengan maksiat.

Makan bersama (makan berjama’ah) atau buffet ramadhan memang merupakan sebahagian dari sunnah Rasulullah. Rasulullah SAW bersabda, “Berkumpullah kalian dalam menyantap makanan kalian (bersama-sama), (karena) di dalam makan bersama itu akan memberikan berkah kepada kalian.” (HR. Abu Dawud. Hasan) Akan tetapi, kita harus tetap berusaha mengurusi acara buka bersama tersebut mengikut syariat. Acara buka bersama yang banyak dilakukan sekarang ini banyak berisi kemaksiatan dan penyimpangan seperti diselingkan dengan muzik, makanan yang berlebihan dan sampai dengan melalaikan waktu solat Maghrib – Sumber.

PERINGATAN INI ADALAH UNTUK DIRI AKU SENDIRI YANG MASIH BANYAK KELEMAHAN.

Waktu Imsak dan Berbuka Puasa 1Malaysia : Johor, Melaka, Negri Sembilan, Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Trengganu, Pahang, Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan juga boleh di dapat @ JAKIM

[ad#Yieldads]

---

  1. ada juga yang berbuka semasa bertugas macam saya,.,. kena jawab call.. huhuhu
    Entri terbaru kid – Pengalaman Berbuka Semasa BertugasMy Profile

  2. good post… like it.thanks

  3. very nice posting, i obviously love this web site, continue on it.

  4. resep nasi kuning says:

    Saya sangat setuju apa yang menjadi pemikiran anda.

  5. Ya, mereka memang patut berbahagia. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadits dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Orang yang berbuka puasa mempunyai dua kebahagiaan yang bisa ia rasakan; kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika ia bertemu dengan Rabb-nya karena puasa yang dilakukannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

    • Syaikh Muhammad bin Shalih Al-’Utsaimin menjelaskan di dalam kitab Majaalisu Syahri Ramadhaan, ‘Kebahagiaan ketika berbuka maksudnya adalah karena ia merasa senang atas nikmat yang diberikan oleh Allah kepadanya, yaitu bisa melaksanakan puasa yang merupakan salah satu bentuk amal shalih yang paling utama.

Trackbacks

  1. [...] puasa dan imsak seperti @ link. Dan jangan lupa baca larangan-larangan ketika berbuka puasa @ link.SELAMAT BERPUASA SEMUGA AMALAN KITA DITERIMA DAN MENDAPAT REDHA ALLAH SWT.Sudikan juga singgah [...]

  2. [...] imsak dan berbuka seperti @ link. Dan jangan lupa baca larangan-larangan ketika berbuka puasa @ link.SELAMAT BERPUASA SEMUGA AMALAN KITA DITERIMA DAN MENDAPAT REDHA ALLAH SWT.Like this story? Please [...]

  3. Put Selamat berbuka to work for you! says:

    [...] Waktu berbuka puasa waktu yang ditunggu | Denaihati [...]

  4. Waktu berbuka puasa waktu yang ditunggu | Denaihati…

    syukur Allah swt panjangkan usia aku untuk bertemu lagi dengan penghulu segala bulan, bulan penuh rahmat, barokah dan pengampunan iaitu bulan Ramadhan. Semua itu pilihan Allah kerana berapa ramai yang telah dipanggil Allah walaupun tinggal beberapa har…

  5. [...] This post was mentioned on Twitter by Denaihati, Kaki Komplen. Kaki Komplen said: PING: Waktu berbuka puasa waktu yang ditunggu – http://tinyurl.com/2avf2ty [...]