Sunah Rasulullah

Dah beberapa posting cerita pasal ekonomi dan persediaan untuk masa susah. Hari ni terfikir pulak pasal Sunah Rasulullah…

Kita yang muslim semua mengaku jadi umat Nabi Muhamad SAW. Tapi pernah tak terfikir dalam kehidupan seharian sunah Nabi yang mana kita amalkan…..aku pening..sebab rasanya 1 pun susah nak cari. Paling mudah masuk tandas kaki kiri keluar tandas kaki kanan pun Aku ambil ringan je ..belum doanya lansung tak hafal.

Dari ‘Amr bin ‘Auf bin Zaid al-Muzani radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menghidupkan satu sunnah dari sunnah-sunnahku, kemudian diamalkan oleh manusia, maka dia akan mendapatkan (pahala) seperti pahala orang-orang yang mengamalkannya, dengan tidak mengurangi pahala mereka sedikit pun”.

Solat berjemaah memang Nabi tak pernah tinggal tapi Aku selalu sangat tinggalkan….masuk Masjid/Surau kaki kanan keluar kaki kiri lansung pijak selipar kiri dan  sarung yang kanan dulu….pun selalu kantoi…doa keluar masuk masjid .. entahlah ..malu juga dengan anak aku yang tadika pun hafal banyak doa harian.

Di bawah kubah hijau Masjid Nabawi inilah Nabi Muhamad SAW disemadikan

Di bawah kubah hijau Masjid Nabawi inilah Nabi Muhamad SAW disemadikan

Itulah AKU yang dikatakan umat Nabi Muhamad SAW…dapat kah AKU Safaat Nabi nanti…….

Comments

    • says

      Barangsiapa yang telah mengikrarkan dua kalimat syahadat, maka wajib baginya untuk sentiasa mentaati seluruh ajaran yang telah diberikan beliau Shalallahu ‘alaihi wassalam kepada umatnya dan menjauhi seluruh larangannya.

      • says

        demikian Nabi mewasiatkan kepada para sahabat beberapa wasiat penting di antaranya perintah untuk berpegang teguh dengan Sunnahnya dan Sunnah para Khulafa Ar Rasyidin. Bahkan beliau menyuruh untuk menggigitnya dengan gigi kita yang paling kuat. Di masa sahabat saja Rasulullah telah berwasiat demikian, lebih-lebih di zaman sepeninggal beliau di mana kondisi masyarakat dari sisi keagamaan semakin buruk dengan munculnya berbagai perselisihan dan bid’ah pada perkara-perkara yang prinsipil.
        Entri terbaru munir ardi – 1 Indonesia ayo Dukung Tim Sepakbola Kita Di AFF 2010My Profile

  1. says

    Allah subhanahu wa ta’ala berfirman (artinya): “Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam suri tauladan yang baik bagi kalian (yaitu) bagi orang-orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari akhir dan dia banyak menyebut Allah.” (Al Ahzab: 21)
    Entri terbaru Bang Iwan – Debut Valentino Rossi dengan DucatiMy Profile

Trackbacks

  1. […] budak … pegangan kononnya untuk menegakkan sunah Rasulullah sedangkan amalannya ternyata …Sunah Rasulullah | DenaihatiDah beberapa posting cerita pasal ekonomi dan persediaan untuk masa susah. Hari ni terfikir pulak […]