Malam Seribu Bulan jadilah manusia yg ganjil dan pelik

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, jika bulan Rejab ada Israk dan Mikraj dan bulan Syaaban ada Nisfu Syaaban dengan berbagai kelebihan tersendiri. Bulan Ramadan ada Lailatul Qadar yang dalam Al Quran digambarkan sebagai malam yang lebih baik daripada seru bulan. Malam Lailatul qadar adalah malam yang dinanti oleh umat Islam yang memahami kelebihannya. Ramai juga yang menunggu berbagai keajaiban dan keganjilan di malam Lailatulqadar.

Berikut tips Lailatul qadar dari Ustaz Noehas yang mungkin boleh membetulkan persepsi kita selama ini :

[box type=”info”]MESEJ DARI SAHABAT : Ustaz ingat na klo 10 Ramadan ni nmpk apa2 ganjil habaq mai[/box]

[box type=”shadow”]
JAWAPAN :

Lailatul qadar bukan macam tu..
Itu adalah salah paham pada lailatulqadar

Cuba tengok surah alqadar

“Sejahteralah bagi mereka yg beribadat pada malam itu.. hingga terbitnya fajar (subuh)”

Kita bukan disuruh tunggu perkara yg ganjil.. tapi yg ganjil itu sebenarnya ialah mereka yg boleh beribadat pada setiap malam pada 10 malam terakhir ramadhan.. sehingga subuh..

Kerana itulah nabi s.a.w masuk iktikaf masjid 10 hari akhir ramadhan tanpa keluar dari masjid kecuali untuk buang air dan berwudhuk
Maknanya..

Allah akan kurniakan lailatulqadar pada mereka yg beribadah setiap saat pad 10 hari terakhir itu.. sebagai bukti mereka sangat mencintai Allah dan RasulNya

Jadilah manusia yg ‘ganjil’ dan ‘pelik’ itu.. jika kita nak lailatulqadar…

Wallahu a’lam[/box]

Semuga ALLAH SWT pilih kita menjadi hamba-Nya yang mendapat hidayah mengejar malam Lailatul qadar tanpa perlu melihat keajaiban yang berlaku disekeliling kita. Keajaiban bertemu Lailatul qadar itu ada dalam diri kita dan hanya akan dapat dirasai apabila dapat menikmat amalan yang sungguh-sungguh di malam Lailatul qadar.

Tidak ada di dunia ini sesuatu yang datang bergolek tanpa usaha. Marilah kita berusaha berdoa bersungguh-sungguh siang dan malam supaya kita dan keluarga kita terpilih antara jutaan umat manusia yang dapat beramal di malam Lailatul qadar. Doa adalah senjata terbaik manusia untuk memohon pekenan daripada ALLAH SWT. Marilah kita mengangkat tangan merendahkan diri memohon keampunan kerana terlalu banyak dosa yang telah kita lakukan sepanjang hidup ini.

Doa Lailatulqadar

Semuga di malam Lailatul qadar ALLAH SWT mengampunkan dosa-dosa kita dan menjadikan kita manusia bersih yang memberi manafaat kepada seluruh alam. Semuga ALLAH SWT menjadikan kita manusia yang tidak lalai dengan masalah sendiri, keluarga dan kerjaya yang tidak akan selesai selagi ada hayat. Semuga kita menjadi anak yang taat kepada ibubapa, isteri yang taat kepada suami dan hamba yang taat kepada ALLAH SWT dan sentiasa kasih sayang kepada Rasulullah SAW.

Malam lailatul qadar mempunyai tanda-tanda, diantaranya:

Pertama: Malam itu udaranya sedang, tidak terlalu dingin dan tidak terlalu panas. Dalilnya adalah sabda Rasulullah saw :
ﺇﻧﻲ ﻛﻨﺖ ﺃﺭﻳﺖ ﻟﻴﻠﺔ ﺍﻟﻘﺪﺭ ، ﺛﻢ ﻧﺴﻴﺘﻬﺎ ، ﻭﻫﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﺸﺮ ﺍﻷﻭﺍﺧﺮ ﻣﻦ ﻟﻴﻠﺘﻬﺎ ، ﻭﻫﻲ ﻟﻴﻠﺔ
ﻃﻠﻘﺔ ﺑﻠﺠﺔ ﻻ ﺣﺎﺭﺓ ﻭ ﻻ ﺑﺎﺭﺓ
“Saya pernah diperlihatkan Lailatul Qadar, akan tetapi saya lupa, malam itu jatuh pada malam sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan, suasana malam itu cerah dan indah, tidak panas dan tidak dingin.” (Hadits shahih riwayat Ahmad ,Ibnu Khuzaimah, dan Ibnu Hibban).

Kedua: Matahari pada pagi harinya terbit berwarna merah dan sinarnya tidak menyengat. Dalilnya adalah hadits yang diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab:
ﺃﺧﺒﺮﻧﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺃﻥ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺗﻄﻠﻊ ﻣﻦ ﺫﻟﻚ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﻻ ﺷﻌﺎﻉ ﻟﻬﺎ
“Rasulullah saw telah memberitahukan kita bahwa matahari terbit pada hari itu tidak bercahaya (sinarnya tidak menyengat).” (HR. Muslim).

Marilah kita mengembara mencari Lailatul qadar di sepuluh malam terakhir Ramadan kerana kelebihanya terlalu hebat yang dapat mengubah kehidupan diri kita dan keluarga. Kemanisan mengejar Lailatul qadar lebih indah dari mengejar pasaraya untuk persiapan hari raya. Tahun depan belum tentu ada lagi Ramadan untuk kita kejar Lailatul qadar.

57 Comments

  1. Gembiranya bertemu Ramadan, kini Ramadan kian meninggalkan kita.. Alangkah baik nya kita, berkelakuan ganji untuk mengejar satu malam, malam yang penuh dengan barakah, menyamai dengan 1000bulan.. Ya Rabb, terimalah amalan kami..

    1. Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan alam yang indah, manusia yang sempurna sifat dan zahirnya, cukup dengan rezeki yang di beri, walau terkadang dugaan menimpa Allah memberikan sedikit dugaan untuk sekadar menguji keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah.. Mengapa kita tidak boleh, sedangkan sebaik-baik manusia (Rasullah S.A.W ) yang sememangnya masuk syurga itu pun masih mencari malam Lailatul Qadar ini?? Mencari bukan menanti.. itu yang pasti..
      Curahan rasa Irwan Alessa @ ..Disebalik Iklan Raya Maxis 2013My Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!