Kembara mencari #LailatulQadar

Assalamualaikum dan salam Lailatul Qadar, di riwayatkan ketika para sahabat sangat gembira setelah tentera Islam menang dalam peperangan Badar, Rasulullah SAW bersabda jangan terlalu gembira kerana ada suatu lagi peperangan yang lebih hebat daripada perang Badar iaitu peperangan melawan hawa nafsu terutama di 10 hari terakhir Ramadhan. Inilah yang aku dengar dari tazkirah oleh Ustaz yang mengajar di surau kemarin. Jika dianalisa memang tepat sekali. Lihatlah masjid dan surau yang kian sepi di 10 hari terakhir Ramadhan kerana umat Islam bergerombolan memenuhi hotel dan restauran menghadiri majlis berbuka, memenuhi shopping complex untuk bershopping persiapan hari raya dan memenuhi kedai-kedai kuih untuk memberi kuih raya.

Hayati firman Allah SWT dalam surah Al-Qadr ayat 1- 5 yang ertinya : “Sesungguhnya Kami turunkan al-Qur`an itu pada malam al-Qadr. Tahukah engkau apakah malam al-Qadr itu? Malam al-Qadr itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan Roh (Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang telah diputus oleh Allah). sejahteralah malam itu hingga fajar menyinsing“.

Malam al-Qadr itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan Roh (Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang telah diputus oleh Allah). Jika kita sering mengeloh selalu ditimpa dari satu masalah ke satu masalah,  perniagaan tidak menjadi, keluarga tidak bahagia, anak-anak tak dengar kata dan berbagai masalah lagi MAKA inilah masanya untuk kita bermunajat memohon bantuan dari Allah yang insyallah PASTI akan diterima oleh Yang Maha Esa setiap apa doa yang kita mohonkan.

Dengan iman kita yang lemah ini jangan berharap kita akan berjumpa dengan pokok yang sujud, air yang beku, cahaya turun dari langit dan sebagainya yang dikatakan tanda malam Lailatu Qadar. Cukuplah sekadar kita dapat beramal dan berdoa pada malam yang lebih baik dari seribu bulan yang insyallah janji Allah menurunkan malaikat dan Jibrail dengan membawa segala perkara. Seandainya ketika Malaikat turun untuk membawa segala perkara dan kita sedang lena dibuai mimpi maka jadinya adalah kun fayakun maka jadilah apa yang nak jadi ke atas kita atas kehendak Allah swt.

Maka dengan itu marilah Ramadhan ini kita korbankan sedikit masa untuk memulakan kembara mencari Lailatul Qadar yang ianya insyallah akan merubah kehidupan kita, keluarga kita dan masyarakat di sekeliling kita. Lebihkan beramal, qiamulai dan berdoa pada setiap 10 malam terakhir insyallah pasti salah satu malam tersebut adalah malam Lailatul Qadar. Nikmat doa dimakbulkan di malam Lailatul Qadar sesungguhnya tiada batas hanya sembah syukur kepada Allah SWT sahaja dapat diucapkan.

---

  1. Malam Lailatul Qadar adalah malam mulia yang nilainya lebih baik daripada 1.000 bulan (354.000x malam biasa)
    Entri terbaru Bang Iwan – iPad 3 Diluncurkan Awal tahun 2012My Profile

    • Cukuplah utk mengetahui tinggi kedudukan Lailatul Qadar dgn mengetahui bahwasa malam itu lbh baik dari seribu bulan Allah berfirman “Sesungguh Kami menurunkan Al Qur’an pada malam Lailatul Qadar tahukah engkau apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lbh baik dari seribu bulan Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dgn izin Rabb mereka (untuk membawa) segala urusan Selamatlah malam itu hingga terbit fajar.” (Al Qadar : 1-5)
      Entri terbaru Bang Iwan – iPad 3 Diluncurkan Awal tahun 2012My Profile

      • Dan pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah “Sesungguh Kami menurunkan pada suatu malam yg diberkahi dan sesungguh Kami-lah yg memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah (yaitu) urusan yg besar dari sisi Kami. Sesungguh Kami adl Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Ad Dukhan : 3 – 6)
        Entri terbaru Bang Iwan – iPad 3 Diluncurkan Awal tahun 2012My Profile

        • Keutamaannya sangat besar, karena malam ini menyaksikan turunnya Al-Qur’an Al-Karim, yang membimbing orang-orang yang berpegang dengannya ke jalan kemuliaan dan mengangkatnya ke derajat yang mulia dan abadi. Umat Islam yang mengikuti sunnah Rasulnya tidak memasang tanda-tanda tertentu dan tidak pula menancapkan anak-anak panah untuk memperingati malam ini, akan tetapi mereka berloma-lomba untuk bangun di malam harinya dengan penuh iman dan mengharap pahala dari Allah.
          Entri terbaru Bang Iwan – iPad 3 Diluncurkan Awal tahun 2012My Profile

  2. I can see now it is flaming sufficient for me to comments :)several for the great photographs

  3. sebenarnya arti seribu bulan adalah gambaran, betapa banyaknya nilai dan pahalanya. Sebenarnya, hal itu dapat diartikan, orang yang beribadah dengan sungguh-sungguh pada malam itu, dapat memperoleh pahala, lebih banyak dari seribu bulan. Bahkan, boleh diartikan, seribu kali seribu bulan. Atau lebih banyak lagi.

    • makna Lailatul Qadar ialah satu malam yang ekstra mulia. Didalamnya ditetapkan nasib manusia, untuk satu tahun ke depan. Orang yang beramal, nilainya lebih mulia dari seribu kali seribu bulan.

  4. TIADA yang paling didambakan seorang muslim di bulan Ramadhan, selain gugurnya sebagian besar dosa dengan magfirah, kecuali juga menanti datangnya Lailatul Qadar.
    Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

    • Kaifiat meraihnya, sebagian masyarakat, keliru cara memahaminya.Ada yang tidak tidur semalam suntuk. Ada yang mencari di tempat tertentu. Dan ada yang menyediakan baskon berisi air supaya membeku, dsb. Hal itu akibat informasi yang tidak berdasarkan penafsiran benar dari Al-Quran dan syarahan benar dari hadis Shahih.

      • Al-Qadr berarti, al- hukmu ( penetapan ). Yakni penetapan Allah atas perjalanan hidup hambanya, selama satu tahun. Misalnya tentang rezeki dan kelanjutan umurnya. Makna ini didasarkan ayat “ Didalamnya ditetapkan segala urusan bijaksana “. (QS.Al-Dukhan 4).
        Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

        • Al-Qadr, berarti pengaturan. Yaitu pada malam turunnya Al-Quran, diatur strategi perjuangan Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah. Agar umat manusia yang dihadapi, dapat memperoleh dua kebahagiaan : Dunia dan akhirat.
          Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

          • Al-Qadr berarti kemuliaan. Karena malam itu turunnya wahyu yang mulia dari Allah, sehingga orang yang beramal di malam itu, akan memperoleh pahala dan kemuliaan yang sangat tinggi nilainya. Terutama bagi yang menyadari dosa-dosa yang pernah dibuatnya, dan berusaha keras, untuk tidak mengulangi lagi.
            Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

            • Al-Qadr berarti sempit. Yaitu jika dihubungkan pengertian sempit pada ayat “Quddira ‘alayh” ( Disempitkan atasnya (rezeki). (QS.Al-Thalak 7 ).Ditafsirkan ulama, karena banyaknya malaikat yang turun pada malam itu, sehingga bumi seperti menjadi sesak dan sempit ( M.Quraish Shibab, 1997 )

              • pemberian nilai malam Al-Qadar yang lebih mulia dari seribu bulan, karena Nabi dan kaum muslimin, pernah mengharapkan, agar ada umatnya yang sama lelaki di zaman Bani Israil yang beribadah secara rutin, siang dan malam sepanjang hayatnya selama 8O tahun, dan tidak pernah mendurhakai Tuhan.
                Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

                • Maka datanglah malaikat Jibril menyampaikan kepada Nabi Muhammad, bahwa Allah menurunkan satu malam, nilainya lebih mulia dari 8O tahun atau seribu bulan. Seperti yang pernah diharapkan Rasul kepada umatnya. ( Ibn Katsir IV : 53O).
                  Entri terbaru Bang Iwan – 82 tahun SUMPAH PEMUDAMy Profile

  5. tak terasa ramadhanpun akan segera berlalu

  6. semoga tercapai semua doa-doa kita

  7. Entri bermakna…terima kasih..moga dipertemukan dengan Lailatul Qadr, Insya-Allah…

  8. InsyaAllah, kita akan bertemu dengannya dengan usaha yang bersungguh sungguh kerana Allah SWT

Trackbacks

  1. [...] apa itu Malam Lailatul Qadar sila baca entri “Aku Jumpa Lailatul Qadar”  dan “Kembara Mencari Lailatul Qadar“.Like this story? Please consider share and leaving a comment or subscribing to the RSS feed [...]

  2. [...] Kembara mencari #LailatulQadar – [...]

  3. ping.yanmieonline.com says:

    Kembara mencari #LailatulQadar | Denaihati…

    Hayati firman Allah SWT dalam surah Al-Qadr ayat 1- 5 yang ertinya : “Sesungguhnya Kami turunkan al-Qur`an itu pada malam al-Qadr. Tahukah engkau apakah malam al-Qadr itu? Malam al-Qadr itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan…

  4. [...] This post was mentioned on Twitter by Denaihati and zie fauzi, yanmie. yanmie said: RT @denaihati: Kembara mencari #LailatulQadar malam yang lebih baik dari seribu bulan @ http://bit.ly/9hRIaB [...]