Tips kalau terkena simbahan asid dari penyimbah asid bersiri

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, seorang lagi wanita hampir jadi mangsa baru penyimbah asid misteri yang hanya berjaya menyimbah cermin depan dan bumbung kereta setelah pujukannya mangsa tersebut membuka cermin kereta gagal. Mengikut kenyataan yang dikeluarkan polis wanita berusia 26 tahun itu hampir menjadi mangsa Penyimbah Asid bersiri ketika memandu berhampiran Central Market pada jam 7.30am, 24/5/2011.

Mat motor penyimbah asid lebih haiwan dari haiwan

Kepada semua wanita Kuala Lumpur semuga nasihat dari Prof. Dr. Zainudin Arifin, Pakar Kimia boleh menjadi panduan :

Bagi mencegah kesan penghakisan teruk dan kecacatan kekal pada kulit, Zainudin daripada Jabatan Kimia, Fakulti Sains, Universiti Malaya menasihatkan kaum wanita supaya membawa sebotol air dalam beg tangan mereka dan menggunakannya untuk mencuci simbahan asid jika kejadian seumpamanya berlaku kerana air adalah bahan pelarut mudah mencairkan kimia. “Cuci bahagian badan dan bersihkan simbahan asid dengan menggunakan sebanyak air yang mungkin kerana masa amat kritikal ketika ini. Jika anda melengahkan pencucian asid itu, kesan lebih buruk dan menakutkan akan berlaku. “Dapatkan sebanyak air dan berada di dalam aliran air sekurang-kurangnya 15 minit, lebih baik jika dapat 30 minit, kemudian tukar pakaian dan hanya selepas itu anda dapatkan rawatan,” katanya. Beliau berkata jika serbuk penaik, sodium bikarbonat boleh diperoleh, mangsa simbahan asid boleh mencampurkannya dengan air dan meletakkan di kawasan yang terkena simbahan asid bagi meneutralkan kesan asid berkenaan. “Dan jika dalam paling teruk di mana tiada air boleh diperoleh, lap kawasan yang terkena simbahan asid dengan sebersih-bersihnya,” kata beliau. Beliau juga mencadangkan kaum wanita menggunakan alat pelindung keselamatan seperti kaca mata besar – Petikan dari Utusan Online.

Kepada sesiapa yang ada informasi atau ternampak penyimbah asid bersiri ini sila hubungi Polis di Rakan Cop hotline 03-21159999 atau SMS POLISKL ke 32728.

[ad#nuffnang336]

---

  1. Memang info terbaik ni.. lepas ni nak jalan kena bawa 1liter air mineral yang siap bercampur dengan sodium bikarbonat
    Entri terbaru Steward John – It is not Kiulu Township, it’s KK lahMy Profile

  2. Apa jadi manusia skrg ni? Perlukan bertindak mcm tu…fikir dulu sblm bertindak…
    Entri terbaru KDN – What is acne?My Profile

  3. sgt menakutkan la asid ni… napela manusia tu kejam sgt ek? moga dijauhkan dr kite semua, dan yg menyimbah mendpt balasan setimpal
    Entri terbaru Mama AA’s – Ulangtahun ke-4- my dear AdamMy Profile

  4. maklumat berguna utk semua wanita khususnya yang berada di luar sana..
    Entri terbaru Nadia – Orchid Fest 2011My Profile

  5. skrg ni macam2 hal kan…
    Entri terbaru syamila – Nasi Ayam KentuckyMy Profile

  6. Banyak juga stok asid yang suspek ni guna yer
    kepada wanita diluar sana,boleh rujuk entri ni untuk keselamatan anda
    Entri terbaru wazy – Cara Menghilangkan Windows Genuine Di Windows XPMy Profile

  7. org yg buat jahat nnt mesti dapat balasannya..sabar ya semua.
    Entri terbaru Ramli – Jawatan Kosong Di Universiti Teknologi Malaysia UTMMy Profile

  8. Nice entry,tak sangka sodium bikarbonat boleh neautralkan kesan asid tu
    Entri terbaru Andy – Simple ResumeMy Profile

  9. lepas ni perempuan semua ada lesen besar untuk bergaya dengan spek mata hitam ala suria baja hitam :D
    Entri terbaru ekspresiruang – Bandar Fudai Selamat Daripada Tsunami Kerana Benteng Banjir IniMy Profile

  10. thankz for the info
    Entri terbaru zack – MasyaAllah- Mangsa seksual Strauss-Khan adalah muslimahMy Profile

  11. Masih nak tunjuk muka lagi yee si penyimbah asid bersiri nih….
    x pe…sok2 kene la tuu
    Entri terbaru yas – Blog Anti Islam Islam dihina lagiMy Profile

  12. hehe, ane masih belum paham bener tentang ini gan, makasih banyak buat infonya

  13. Assalam..

    Tips yang sangat berguna pada kita semua..thanks for sharing
    Entri terbaru ozzy – MASA MERUBAH SEGALANYAMy Profile

  14. penyimbah asid misteri, sebuah modus kejahatan yang baru saya dengar.
    Entri terbaru Bang Iwan – Hati Merdeka Merah Putih IIIMy Profile

  15. pffff… kesian org.. sampai kena prepare camni.. aku tak paham betul apa masalah si penyimbah asid tue…
    Entri terbaru samanosuke_04 – MUSE Live @ Moscow – Olimpiski ArenaMy Profile

Artikel pilihan...close