Seminar Buat Duit Affiliate dengan Blog

Puasa Enam bagus disegerakan

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, sedih rasanya meninggalkan Ramadhan bulan yang penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan pengampunan dan gembira dapat menyambut Syawal bersama keluarga tercinta. Bagi mereka yang tahu kehebatan Ramadhan sangat mengharap agar setiap tahun itu adalah bulan Ramadhan. Ramadhan adalah bulan madrasah yang mendidik kita menjadi insan yang sentiasa dekat dengan Allah swt. Menjadi suatu mujahadah kepada umat Islam untuk mengekalkan aktiviti ibadah yang telah dilaksanakan dalam bulan ramadhan untuk dilaksanakan dalam 11 bulan yang lain.

Selamat Berbuka Puasa

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : “Allah Subhanahu Wataala berfirman : “Setiap amalan anak Adam (manusia) adalah untuknya (dapat diperiksa sendiri dan dinilai baik buruknya), melainkan amalan puasa, maka sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku (Aku sendiri yang dapat memeriksa dan menilainya) dan oleh sebab itu Aku sendirilah yang akan menentukan berapa banyak balasan yang perlu diberikan kepada mereka yang berpuasa.” (Hadis riwayat Bukhari).

Umat Islam disunatkan untuk melaksanakan puasa enam di bulan Syawal berdasarkan sabda Baginda Rasulullah yang maksudnya :”Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.” (Hadis riwayat Muslim). Puasa enam boleh dilaksanakan bermula pada 2 syawal secara berterusan atau juga berselang seli sebanyak enam hari dalam bulan Syawal.

Untuk mereka yang ingin berpuasa Qada bagi menganti puasa wajib yang ditinggal atas sebab tertentu maka ada fatwa yang membenarkan untuk dilakukan serentak dengan puaasa enam. Ibnu Hajar Al-Haitami dalam fatwanya menjelaskan, mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib seperti di atas dengan katanya maksudnya :“Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib) dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Al-Fatwa Al-Kubra : 2/75).

Marilah kita berazam untuk menyempurnakan puasa enam yang ganjarannya seperti berpuasa sepanjang tahun. Sayang sungguh kalau kita tidak dapat melaksanakan hanya kerana mengejar hari terbuka yang ada di sana sini. Puasa enam bagus disegerakan kerana semakin ditangguh semakin terlupa akhirnya.

---

  1. Subhanallah…
    “Allah telah melipatgandakan setiap kebaikan dengan sepuluh kali lipat. Puasa bulan Ramadhan setara dengan berpuasa sebanyak sepuluh bulan. Dan puasa enam hari bulan Syawal yang menggenapkannya satu tahun” (HR An-Nasa’i dan Ibnu Majah dan dicantumkan dalam Shahih At-Targhib).
    Entri terbaru Bang Iwan – Film Laskar PemimpiMy Profile

  2. Memasuki Ramadhan, biasanya kita mengucapkan Marhaban Ya Ramadhan! Tapi untuk bulan Syawal, tidak pernah kita mendengar orang mengucapkan Marhaban Ya Syawal! Padahal, Syawal juga bulan istimewa dan memiliki keutamaan. Inilah beberapa keistimewaan bulan Syawal.
    Entri terbaru Bang Iwan – Film Laskar PemimpiMy Profile

    • ETELAH melewati bulan Ramadhan, kita memasuki bulan Syawal, bulan kesepuluh dalam penanggalan hijriyah. Nyaris tidak ada penyambutan terhadap datangnya bulan syawal. Berbeda dengan ketika menyambut Ramadhan, biasanya kita mengucapkan Marhaban Ya Ramadhan! Tapi untuk bulan Syawal, tidak pernah kita mendengar orang mengucapkan Marhaban Ya Syawal!
      Entri terbaru Bang Iwan – Film Laskar PemimpiMy Profile

  3. tapi elok diasingkan kan? amalan fardhu dan amalan sunat.

    • Kemudahan yg ada adalah hadiah jadi tak salah di amalkan kerana kekadang apabila diasingkan kekadang kedua-dua lansung tak buat. Islam itu sederhana dan mudah.

  4. Cik yam esop baru nak start puasa:)

    kena buat cepat-cepat sebab takut lepas ni liat pulak:)

  5. sunglasses says:

    puasa 6 merupaka satu lagi keistimewaan yang diberikaNya kepada hambanya bagi berpeluang menanbahkan serta menampung amalan kita.Seeloknya puasa 6 patut disegerakan.

  6. Alhamdulillah.. saya dah mula.. Insya Allah habis minggu depan… :)
    Entri terbaru mummy nana – Syawal IniMy Profile

  7. Terima kasih atas peringatan bro..harap2 aku boleh berpuasa 6 jer ni. Dugaan banyak dari sekeliling..hehe
    Entri terbaru Maliq – Kesan Google Instant Terhadap SEOMy Profile

  8. semoga sayapun bisa mensegerakan puasa 6 hari ini ini
    Entri terbaru munir ardi – Lomba Menuliskan Mimpi Terindah atau mimpi Terburuk yang pernah Anda AlamiMy Profile

  9. Propito.com says:

    sebab tu selalunya raya pertama hingga kedua je yang meriah.. Raya ketiga kurang sikit da, ada yang da puasa.

  10. Puasa wajib hanya 6hari,nk tanya,harus kah sy mengganti puasa wajib 2 dlu bru bleh puasa sunat 6hari?

  11. mari sama-sama kita laksanakannya. ;)

  12. good info… :)
    p/s : blum wat lagi pose 6.. hehe
    Entri terbaru zairie – NORMAN MEMEY BERTUNANG JUGAKMy Profile

  13. info yg bagus… reminder utk sy laksanakan :)
    Entri terbaru little darkstar – Bats Random Doodle DarkstarMy Profile

  14. rindu dengan kedamaian ramadhan..
    Entri terbaru Bb Hussain – Syawal 1431HMy Profile

  15. thanks for the info bro.. alhamdulillah.. puasa yg nk diganti ni sama bilangannya dengan puasa 6..

Trackbacks

  1. […] Puasa Enam bagus disegerakan […]

  2. […] ATURAN ISLAM SEMUGA IANYA MENDAPAT BALASAN PAHALA BEKALAN UNTUK DUNIA KEKAL ABADI JANGAN LUPA PUASA ENAM YANG INSYALLAH GANJARANNYA SEPERTI PUASA SETAHUN BERHATI-HATI DI JALANRAYA.Like this story? Please […]

  3. Puasa Enam bagus disegerakan | Denaihati…

    “Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : “Allah Subhanahu Wataala berfirman : “Setiap amalan anak Adam (manusia) adalah untuknya (dapat diperiksa sendiri dan dinilai baik buruknya), melainkan amalan puasa, maka sesungguhnya puasa itu adalah un…

Artikel pilihan...close