Nisfu Syaaban malam pengampunan

Assalamualikum dan salam 1Dunia, tersentuh sungguh apabila membaca entri Ustaz Rahim bertajuk Nisfu Syaaban dan menyedarkan aku yang kekadang terlalu sibuk dengan duniawi. Syaaban terus berlalu dan tanpa kita sedari Ramadhan kian dekat tetapi belum pasti samada kita mampu bersama dengan Ramadhan yang mulia. Tarikh 15 Syaaban selalu menjadi ingatan sebagai tarikh malam Nisfu Syaaban yang malamnya ada banyak kelebihannya.

Antara petikan dari blog Ustaz Rahim :

Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Syaaban ialah:

Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain].

Adapun amalan membaca Yasin sebanyak 3x pada malam tersebut sebenarnya adalah TIDAK WARID ( tiada sandaran  ) dari Al Quran dan Hadis Rasulullah SAW. Namun…tidak salah kita nak membaca Yasin pada malam tersebut.Yang salahnya ialah kefahaman sebahagian orang melayu yang meletakkan kepercayaan bahawa MESTI BACA YASIN 3x. Itulah yang salah.

Berikut ada kitaran semula entri Nisfu Syaaban aku yg lepas :

Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda : “Telah datang kepadaku Jibrail pada malam nisfu Syaaban dan dia berkata : “Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintulah rahmat dibuka. Maka berdirilah dan kerjakan solat lalu angkatlah kedua tanganmu ke langit”. Kata saya : Hai Jibrail, apakah erti malam ini?” Dia menjawab : “Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah swt mengampuni orang-orang yang tidak mensyerikatkan Allah dengan sesuatupun, kecuali para ahli sihir, dukun, orang yang suka bermusuhan, peminum khamar, orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni sehingga mereka bertaubat dan tidak mengulangi.” (Zubdathul Wa’izhin)

Diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berpuasa tiga dari permulaan Syaaban dan tiga hari di pertengahan Syaaban dan tiga hari di akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya, pahala seperti pahala 70 Nabi, dan seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah swt selama 70 tahun dan apabila dia mati di tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah dan berbuat ketaatan kepada-Nya serta menahan diri dari segala perbuatan maksiat, maka Allah swt mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam satu tahun itu dari segala macam bencana dan dari macam-macam penyakit.”

Petikan dari buku Duratun Nasihin tulisan Usman AlKhaibawi.

Jadi mari sama-sama kita ikut nasihat Ustaz Rahim : marilah kita mengambil kesempatan kelebihan bulan Syaaban khususnya pada malam tersebut untuk membanyakkan amalan. Bertahajjud,membaca Al Quran,berzikir,memberi sedekah dan sebagainya.Sebenarnya kita digalakkan berdoa apa sahaja pada perkara-perkara yang baik pada malam tersebut.

Bacaan yang lain :

---

  1. Mari bersama-sama mnyambut ramadhan ini selayaknya kita menyambut tamu yang mulia..
    Entri terbaru fais – Marhaban Ya RamadhanMy Profile

  2. mari kita sambut ramadhan tahun ini dengan bersuka cita
    Entri terbaru munir ardi – Advantages and Disadvantages of TechnologyMy Profile

  3. baiklah kita betaubat dulu sebelum kita masuk bulan ramadhan yang suci
    Entri terbaru munir ardi – Advantages and Disadvantages of TechnologyMy Profile

  4. Salam, saya dapati hadis di atas berkenaan dgn nisfu syaaban tidak ada periwayat hadis yg sahih, adakah kita ni manusia biasa lebih baik dari para para nabi sampai diberi kelebihan yg begitu. Hadis diatas tidak mempunyai perawi yg sahih, jadi janganlah kita mengambil hadis2 yg tidak mempunyai perawi yg sahih dan mengunakan nama Nabi Muhammad SAW dijadikan dalil untuk beramal sewenang wenangnya. Sepatutnya kita umat Nabi MuhammadSAW patut mencari dan beramal dengan hadis hadis yg sahih yg mempunyai periwayat seperti hadis dari Imam Bukhari dan Muslim, bukannya dari buku buku dan hadis hadis yg tahu dari mana datangnya dan keikhlasan orang yg menulisnya. Saya ikhlas menegur dan memberi pendapat saya sebab saya telah banyak membaca hadis hadis yg sahih dan bertanya kepada beberapa orang ustaz dan masih lagi belajar ttg hadis2 yg sahih ini. Sekian.

    • Terima kasih menegur tetapi lebih baik beramal dari berpelisiran ditepi jalan. Masalah ahli agama kita begini lah yg beramal ditegur yg tak beramal dibiarkan.

  5. I’m late

  6. Salam,masyallah allah maha pemurah dan maha pengampun,masyallah jangan ada kita berperangsangka buruk pada si pencipta ( Allah swt )..
    Entri terbaru AyieBlog – Adab Berkawan &amp Memilih KawanMy Profile

    • Allah sentiasa ampun hambanya beribu kali sehari tetapi kita manusia tak mampu nak ampunkan dosa sesama manusia …begitu pemurahnya Allah swt.

  7. Semoga saja ALLAH SWT senantiasa mengampuni segala dosa-dosa kita semua..
    FaiS’s last blog..Hidup Untuk Meberi

  8. baru aku mengerti mengeani nisfu syaaban ni, terima kasih atas perkongsian daripada saudara. :)
    Entri terbaru mohdisa – Laila Asyikin Dalam Slot Samarinda TV3My Profile

  9. Jiwa yang melayang buana di 2/3 malam menjemput sesuatu yang datang dari langit untuk menadahkan tangan ke atas langit memohon keridhoan Ilahi.

    Salam untuk sahabatku.
    Entri terbaru Eyangresi313 – KEKUATAN CINTAMy Profile

  10. Pn.Salina says:

    Salam…mohon copy artikel ini utk disebar2kan kpd kwn2 FB

    semuga anda mendpt keberkatan olehNYA…..

  11. Minta izin C&P di fb sy.. Syukran

  12. semoga lebih banyak pahala kita peroleh pada malam ni, insyaAllah
    Entri terbaru kulanz – Menangani Perubahan Dalam PengurusanMy Profile

  13. Minta izin copy and post di facebook saya.

  14. ejardkethot says:

    [^.^] td terdetik nk baca pasal nifsu syaaban….thx . nasib jmpa blog ni..
    terasa rugi pulak..zaman skolah dulu time ada tazkirah..slalu skip..[T.T]

  15. salam… thnks ats entry yg sgt berguna…. insyallah akn kongsi ilmu ini bersama rakan2 di opis…

Trackbacks