Berapa Lama kita bersama DIA yang tersayang dalam sehari.

(Awas entri in adalah peringatan untuk diri aku sendiri) Pernahkah ANDA melalui suatu peristiwa atau kejadian yang apabila difikir-fikirkan sememangnya diluar bidang kuasa ANDA sendiri. Aku pernah beberapa kali melalui peristiwa dan kejadian yang diluar perancangan aku.

Pada Ramadhan tahun lepas aku berkesempatan berQiamulai di 10 malam terakhir di sebuah Masjid di Jakarta. Ramadhan tahun ini aku teringin sangat nak pegi ke Masjid yang sama tapi tak berkesempatan. Aku sering mengulang-ulangi hasrat aku itu kepada wife tetapi sekadar nak meluahkan rasa. Seminggu sebelum lebaran aku dan keluarga pergi ke KL atas urusan bisnis. Aku tak sure nak stay hotel mana maka aku pun berdoa semuga Allah bagi pertunjuk. Hati aku digerakkan untuk stay di Darby Park yang kebetulan boleh dapat diskaun dengan menggunakan fasiliti diskaun kawan yang bekerja di PNB. Dengan izin Allah swt rupanya ada majlis Qiamulai anjuran Astro Oasis di Masjid KLCC. Walaupun aku tak dapat ke Jakarta tapi Allah gantikan dengan Qiamulai di KL … alhamdulillah apa yang berlaku diluar perancangan.

Aku yakin bila sekali kita ingat kepada Allah pasti 10 kali Allah akan ingat kepada kita. Jika berkali-kali kita ingat kepada Allah maka ribuan kali Allah akan ingat kepada kita. Bila sekali kita sayang kepada Allah berkali-kali pula Allah akan sayang kepada kita. Kasih sayang Allah kepada kita akan diberi secara zahir dan ghaib. Kasih Allah kepada kita akan diberi bukan sahaja dalam bentuk kesenangan tetapi juga dalam bentuk kesusahan.

Soalnya berapa lama kita dalam sehari meruangkan masa berkualiti bersama Allah? Adakah amalan kita seperti solat fardu benar-benar bersama Allah atau sekadar melengkapkan jadual kehidupan? Adakah masa kita tidur, bekerja, bersama Isteri/Suami, bersama anak-anak atau bersama kawan-kawan lebih lama daripada bersama Allah?

Insyallah apabila kita sentiasa ruangkan sedikit masa berkualiti bersama Allah setiap hari maka hidup ini akan jadi lebih bermakna. Pasti kita akan dapat melalui kehidupan yang penuh bererti dengan semangat HIDUP BERANI UNTUK GAGAL.

@ Tahniah kepada TheWayIThink kerana berjaya jadi peserta ke 75 dan menang RM50. Kepada yang ingin turut serta contest sila terus ke contest “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL“.

~penGOMEL pertama~
Sha-hir – THeWayIThunk

Comments