Bagaimana mencari idea menulis blog peribadi tanpa henti.

Apakah rahsianya? Mungkin ramai diantara anda yang tertanya-tanya bagai mana sesorang blogger itu mampu bertahan dengan keadaan sebegini. Bagi mereka, setiap hari adalah keghairahan untuk berblog. Namun dalam masa yang sama, mereka masih punya masa untuk aktiviti riadah seperti manusia normal yang lain.

Assalamualaikum dan salam ceria untuk rakan-rakan yang berada di Blog DenaiHati.Com. Fokus terhadap penulisan adalah satu perkara yang sangat dititikberatkan oleh blogger yang profesional. Perkongsian pada kali ini terlebih dahulu saya menidakkan sama sekali kalau ada yang berkata saya ini seorang pro dalam menulis kemaskini di blog. Ini adalah perkongsian dari apa yang saya lihat oleh mereka yang berpengalaman dalam bidang penulisan terutamanya penulisan blog.

Internet

Merupakan perkara penting untuk seorang blogger. Hidupnya tanpa erti kalau tidak ada internet. Walau bagaimanapun ketiadaan internet bukanlah faktor penghalang untuk mereka tidak mengemas kini blog. Ada sesetengah yang saya perhatikan telah membuat catatan berjadual terlebih dahulu. Mereka membuat persediaan yang rapi sebelum mereka ketiadaan internet. Mungkin sebab mereka bercuti panjang dan sebagainya, maka kaedah melepaskan catatan secara berjadual digunakan. Tetapi sekarang ni sudah canggih.. Kita sudah boleh “live blog”. Apa yang penting… sambungan internet tersedia di telefon bimbit.

Nota

Ramai yang kurang mempraktikkan kaedah ini. Mereka hanya menunggu bila berada di depan komputer untuk mula menulis. Sekiranya anda menulis catatan peribadi, mungkin anda tidak akan rasa kekok kerana perkara tersebut adalah perkara yang anda lalui seharian. Tapi bagaimana pula dengan penulisan yang berkonsepkan MOTIVASI? Kadang-kala nasihat dan kata-kata hikmah itu hanya datang sekali. Sekali ianya terlintas, kalau anda tidak menyalinnya… maka ia akan lenyap begitu saja.

Gambar

Menggunakan gambar sebagai pemudah-cara anda berblog adalah salah satu teknik yang agak berkesan. Tidak semestinya satu catatan itu mesti panjang lebar. Kadang-kala cukup hanya dengan sekeping dua gambar dapat merungkaikan apa yang hendak disampaikan. Menjadi seorang blogger yang agak tegar memerlukan anda memiliki sekurang-kurangnya sebiji kamera digital. Lebih elok ianya adalah kamera kompak untuk mudah dibawa kemana-mana. Ianya dikategorikan “Catatan Bahan Bukti”

Riadah

Perlukah anda terperap sepanjang hari memerah otak untuk menulis blog? Itu adalah satu teknik berblog yang agak kurang SMART. Kenapa perlu pecah kepala dan menjadi buntu? Duduk sampai berjam-lam lamanya di depan komputer… belek catatan yang lepas… tengok twitter… blog hop.. tapi, masih juga tidak datang idea untuk menulis??? Sekiranya anda berhadapan dengan situasi ini, ada baiknya anda tutup komputer anda, dan keluar untuk aktiviti riadah. Lapangkan jiwa. Tapi sebelum keluar, sila bawa 3 perkara yang telah saya catatkan di atas sebagai persediaan seterusnya.

Termenung

Termenung untuk dapatkan idea? Apakah ini benar? Maksud saya, termenung sambil fikirkan sesuatu. Tak perlu menjadi kusut. Sebagai seorang blogger, apa yang ada di sekitar anda andalah perkara yang boleh ditulis. Mungkin semasa anda keluar beriadah tadi, anda nampak tiang lampu yang senget… atau mungkin anda tertarik pada sekawan semut yang sedang menghurung makanan… Tak terfikirkah anda apa yang boleh dicatatkan? Ini merupakan kunci utama. TENUNG, LIHAT & TULIS.

Bebaskan

Bebaskan perasaan anda. Menulis dengan penuh minat. Luahkan apa yang terpendam. Jika selama ini anda rasa was-was untuk menulis satu perkongsian, mungkin boleh cuba kelainan. Tetapi ingat, jangan sampai membawa padah. Walaupun menulis dengan penuh minat dan keghairahan… anda perlu fikirkan soal yang boleh mempengaruhi minda orang lain. Jangan menulis sesuatu perkara yang mendatangkan keburukan kepada orang lain atau menulis sesuatu perkara yang akan menyusahkan diri sendiri. Tulislah apa sahaja selagi ianya tidak melanggar 5RUKUNEGARA.

Muzik

Menulis sesuatu berkaitan dengan muzik boleh dikategorikan sebagai catatan yang beremosi atau catatan menyentuh jiwa.  Anda mungkin tertarik pada satu lirik lagu yang membawa erti dalam kehidupan anda. Cari lagi tersebut dalam Youtube, dan letak diblog. Lagu ini sebagai lagu tema untuk anda memulakan catatan. Jangan jadikan lagu tersebut dimain secara automatik. Sebaliknya, berilah peluang kepada pembaca anda untuk memilih sama ada ingin bersama menghayati perasaan dalam penulisan anda bersama lagu itu ataupon tidak.

Kalau nak diikutkan banyak lagi perkara yang mampu anda tulis dalam blog anda selain daripada tajuk:- “Hari ini aku malas…” atau mungkin “Aku tadek idea hari ni” Sila hentikan segera kerana anda sebenarnya membunuh reputasi anda dalam bidang penulisan blog.

Daripada catatan yang agak panjang pada kali ini, apa yang dapat saya rumuskan adalah:-

“Penulisan yang hadir tanpa JIWA adalah ZOMBIE – Azman Ishak”

Akhir kata, saya memohon maaf kalau mungkin catatan dan perkongsian pada kali ini ada menyentuh sensitiviti anda dan menimbulkan rasa ketidakselesaan semasa anda sedang membaca. Kelemahan datangnya dari diri saya dan kebaikan itu datangnya dari Maha Pencipta.

Semoga catatan pada kali ini sedikit sebanyak membantu menaikkan kembali semangat kita semua  dalam bidang penulisan blog. Seterusnya bersama-sama memartabatkan bidang penulisan terutamanya dalam Bahasa Melayu atau bahasa ibunda anda masing-masing… Insyaallah.

Keterangan Penulis : Entri ini adalah hasil karya saudara Azman Ishak yang merupakan penulis jemputan tetap di blog ini. Melalui blog Azmanishak.com beliau banyak berkongsi kisah kehidupan dan tips teknologi terkini. Projek terbaru beliau adalah kakikomplen.com.

[ad#nuffnang336]

---

  1. Sebelum tulis perlukah kita fikirkan, orang suka ke tak dengan tulisan aku ni…?

  2. Saya menulis apa yang terpendam dalam hati dan bukannya dalam kepala. Kepala saya boleh kosong, insya allah hati saya tak akan kosong. Sentiasa ada banyak yang ingin disuarakan. Kalau banyak masa lapang, banyaklah yang saya tulis. Stok gambar saya juga banyak. Satu hari saya mengambil gambar melebihi 200 keping tapi yang saya gunakan tak sampai 10 keping. Kalau ada masa lapang, saya akan membelek gambar-gambar saya dan pasti ada idea yang keluar. terima kasih atas perkongsian ini
    Entri terbaru Norasikin – Gambar Cupcake Dari Ebook Resepi SayaMy Profile

  3. Hadi Rofiee says:

    Idea kadangkala datang sepintas lalu dan kemudian ia pergi entah ke mana. Saya juga pernah mengalaminya. Ketika ada idea, pelbagai ayat yang tertulis di fikiran. Bila ia pergi, 2,3 ayat pun agak sukar. :D

  4. huh~ aku jarang update pasal peribadi, teringin juga, tp gaya penulisan aku tak menarik, skrg tgh improve sikit

    • Boleh cerita tentang peribadi tapi perlu diolah dengan baik agar tidak terlalu peribadi utk didedahkan pada umum.

      • Yup betul tu. Lagi 1 pandangan aku, kita kena fikir, macam mana nak bagi entri peribadi tu menarik.. (Panjang atau pendek ke, apa mesej dari entri tu, apa yang patut(selain mesej) ada supaya pembaca tak rasa sia-sia bila baca entri personal kita, gaya penyampaian yang santai atau berat dan kena tapis apa2 yang patut)

        Bagi aku entri personal entri paling susah untuk ditulis..
        Entri terbaru Muhammad akid – Koleksi entri-entri semalamMy Profile

  5. Aku sokong pendapat ariff. Menulis, menulis, menulis, menulis walaupun boring, menulis walaupun takda idea, menulis walaupun fikiran dah letih, menulis walaupun rasa nak muntah sebab asyik menulis, menulis dengan banyak, menulis dengan lebih banyak lagi dan jangan berhenti menulis.

  6. bagi aku, yg paling berkesan adalah gambar dan nota. dua perkara yg selalu dibawa. dari situ mudah nak menulis, terutama dari gambar. sbb aku suka capture gambar. lepas tu, mudah bg aku nak bercerita melalui gambar. :)
    Entri terbaru Mohd Isa – Facebook Lawan Twitter Mana Lebih HebatMy Profile

  7. Satu rahsia kalau nak menulis tanpa henti ni adalah dengan berterusan menulis. Dapat je idea terus bekerja keras untuk kembangkan idea tu dan keluarkan dalam bentuk penulisan. Kalau simpan lama-lama, jadi basi dan kita sendiri akan jadi malas untuk gunakan idea tadi. Terpaksa cari lain..
    Entri terbaru ariff – Blogger Kahwin- Persiapan Yang Perlu AdaMy Profile

  8. Menarik penulisanne memang saya dapat rasa dan sampai. Saya dapat merasakan kejujuran didalam penulisan entri ini. Terima kasih kerana siarkan artikel ini ia memberi kesan :-)

  9. Selalunya time idea datang mencurah memang terus menaip dan time tu jugaklah entry terhasil. kalau time tu terlalu bnyk idea, terpaksalah di draftkan untuk di publish time xde idea…ehehe, banyak dalam draft tu, kdg klu mcm dh lama sgt jd mls plak nk plublish, sbb tu amalkan lihat, tenung, rasa dan tulis :)
    Entri terbaru yanmie – Cuba teka nak ke manaMy Profile

  10. Salam webmast.. Bab ni yang aku paling suka ni bai. buntu, idea tarak, jalan mati sume ada kat kepala hotak aku sekarang. kalau dh takde idea tu, type bnyk2 del, type lagi del.. aduh.. pastu search lain plak, type lagi del lagi.. tak te pk plak aku nak g riadah.. hoho. betul jugak cakap lu ni webmast.. aku perlukan riadah.. yes!!

    Besok aku nak g main tenis. pastu g zoo, pastu g swimming, pastu tido.. lusa baru blogging..

    err.. woo themes ni smart gak eaa.. clean n steady..

    Mehh.. belajar pakai sarung dengan aku
    Entri terbaru TanyaLelaki – 4 Tips Elak Mulut BerbauMy Profile

  11. buat diari hahaha..

    p/s: sebenarnya gua masih pelik gua cari2 link gua kat blog ni tade pun haha..asal ade backlink bukan dari comment..papepun tengs hehe
    Entri terbaru mijae – Kalau bukan macam Farmville bukan FAM namanyaMy Profile

  12. tips yang menarik dan mudah difahami… biarpun dah beberapa kali namun ia cukup berkesan untuk memberi ingatan … terima kasih
    Entri terbaru yangbaik – Tersalah panggilan atau panggilan kecemasan EnglishMy Profile

  13. Ternyata banyak cara untuk mencari idea , saya selama ini sering memaksakan menulis makanya tulisannya juga seadanya
    Entri terbaru Berpikir Positif – Effective way of learningMy Profile

  14. Assalam..

    Tips yang menarik dan berguna..Pada saya semuanya lebih kepada minat samada untuk menulis atau membaca disertai dengan masa atau waktu yang terluang krn adalah lebih baik diutamakan perkara yang lebih penting dahulu dari banyak membuang masa dgn blog.
    Entri terbaru ozzy – SAMA TAPI TAK SERUPAMy Profile

  15. semua pengalaman dan kejadian bisa di buat inspirasi…bener-bener mantap….

Trackbacks